Mød de studerende

Ann-Sofie Ploug-Boelstofte

Nuværende studerende på Gotveduddannelsen

Gotveduddannelsen

“Min mor fortalte mig om uddannelsen, da jeg var færdig med folkeskolen. Og jeg tænkte: Det lyder megafedt, det vil jeg helt vildt gerne! Men så fandt jeg ud af, at man skulle være minimum 21 år. Og siden har jeg tænkt: Det vil jeg gerne en eller anden dag.

Så for tre år siden sad jeg i et arbejde og tænkte, jeg kan ikke være i det her mere, jeg skal noget andet, men hvor skal jeg søge hen? Så kom jeg i tanke om uddannelsen, og tog jeg et par år, hvor jeg fik sparet nogle penge sammen og så startede jeg. Så det er egentlig noget, jeg har ventet på, siden jeg var 16 år.

Det bedste ved uddannelsen er, at man lærer så meget om sig selv. Det er helt vildt meget et selvudviklingsstudie. Alt bliver set i et lys af: Hvordan har min krop det? Hvordan oplever jeg den her bevægelse?

Jeg er blevet positivt overrasket over, hvordan fagene bliver kombineret og krydsrefereret, så vi hele tiden får nye perspektiver på det, vi allerede har lært. Når vi kommer til et nyt tema, sørger underviserne for, at der bliver trukket tråde til det, vi ved fra tidligere. Så vi bygger op omkring et fundament af viden og får samtidig mulighed for at anskue ting fra mange forskellige vinkler.

Jeg har været virkelig glad for faget anatomi, fordi jeg personligt har en stor interesse for det og så er Dorte Mølgaard bare superdygtig og enormt inspirerende. Man kan virkelig mærke på alle underviserne, at de brænder for det, de laver. Det er ikke en eller anden sur, træt underviser, der gør det, fordi de skal. Man kan mærke, at det er hjerteblod for dem at formidle deres fag.”

Maria Ryborg Hansen

Nuværende studerende på Gotveduddannelsen

Maria Gotveduddannelse“Jeg har altid været glad for bevægelse og sport. Så jeg startede på uddannelsen, fordi jeg gerne ville lære min krop bedre at kende og have en bedre kropsbevidsthed. Og så ville jeg også gerne give bevægelsesglæden videre til børn.

Uddannelsen er bredere, end jeg havde troet og der er mange flere steder, man kan bruge den. For eksempel vidste jeg ikke, at vi skulle have et før- og efterfødselskursus, men det glæder jeg mig ret meget til. Det samme gælder ergonomi, som vi har lige nu. Så det er ret fedt.

Jeg har været virkelig glad for faget Træning og koordination, fordi der er meget bevægelse, og så får jeg også trænet min koordination. Jeg synes altid koordination har været svært, så der bliver jeg udfordret på en god måde. Jeg kan godt lide at blive stærkere og se, at jeg bliver stærkere og samtidig få en masse værktøjer til, hvad jeg kan gøre selv og give videre til andre i forhold til at træne kroppen.

Musisk bevægelse og dans har jeg også været glad for, selvom jeg normalt ikke er så glad for at danse og ikke så godt kan lide at være i centrum. Så der bliver jeg også udfordret. Og det gør jeg også, når jeg skal undervise andre.

Men jeg synes faktisk, det er virkelig fedt at undervise. Vi har sådan et gratis hold, som vi skiftes til at lede og det er ret spændende at se, hvem der dukker op, og hvad de forskellige aldersgrupper kan.”

Malene Helbak

Færdiguddannet i 2020, nu keramiker, behandler og bevægelseslærer

Malene Helbak

“Da min datter var lille boede jeg lige i nærheden af Gotvedinstituttet, og der gik jeg tit forbi og tænkte: Ej, der vil jeg gerne gå til gymnastik! Men det havde jeg slet ikke overskud til på det tidspunkt. Så var jeg til en yogaworkshop i Gymnastikhuset, hvor der stod sådan et sandwichskilt med en plakat om uddannelsen og så tænkte jeg: Jeg søger bare og ser, hvad der sker. Ud over det vidste jeg faktisk ikke noget, og jeg havde heller ikke prøvet gotvedgymnastik før.

Huset er jo meget gammelt, så på en eller måde tænkte jeg, at undervisningen ville være lidt tungt og traditionelt, men det synes jeg slet ikke, den var. Uddannelsen er også meget bred og sammensat og bevægelsesformen kan integreres mange steder. Jeg bruger meget fra uddannelsen nu, hvor jeg også underviser i yoga. Systemet er meget åbent og så får man bare en kæmpestor viden, så det er virkelig fedt.

Jeg har altid godt kunne lide at danse, så jeg elskede faget musisk bevægelse, men også indføringen i hele det klassiske gotvedsystem. Meget overraskende kom jeg også til at elske anatomi, fordi underviseren Dorte Mølgaard er så dygtig, og det var simpelthen så spændende. Jeg blev  lidt overrasket over, at jeg kunne lære noget, der var så relativt tungt teoretisk, men jeg kom simpelthen til at elske det.

Jeg vidste ikke så meget om massageundervisningen, inden jeg startede, men jeg har virkelig været glad for at lære kroppen at kende på den måde. Det gør en kæmpe forskel, når jeg behandler klienter nu; både at kende kroppen så godt, men også for at kunne sætte rammen som professionel.

Det bedste ved uddannelsen er for mig at se, at den kan rumme alle aldersgrupper. Og her vil jeg bare sige: Det er aldrig for sent at skifte retning – det var så fedt at mærke, at det her, det kan jeg godt, selvom jeg er fyldt 50. Og der er også et arbejdsliv til mig på den anden side.”

Miamanda Bovin

Færdiguddannet i 2022, nu bevægelseslærer og universitetsstuderende

Miamanda Bovin“Min far har taget uddannelsen og fortalt om sin tid herinde som nogle gyldne år. Så det var egentlig ham, der foreslog mig at søge ind, da jeg blev sendt hjem fra en længere rejse under Covid-19. Men jeg havde allerede tænkt, at jeg gerne ville have et kropsligt aktivt arbejdsliv, og her lød Gotveduddannelsen jo bare perfekt.

Det lyder måske fjollet, men jeg blev ret overrasket over, hvor meget undervisning, vi havde.  Men det endte med at være en virkelig god overraskelse, fordi jeg virkelig kan bruge uddannelsen til noget nu. Jeg havde faktisk ikke tænkt over, at jeg ville komme ud med et regulært redskab. Så det giver mig mulighed for noget fleksibilitet også i mit fremtidige arbejdsliv.

Jeg var virkelig glad for musisk bevægelse og dans, fordi Henriette Bolt er virkelig dygtig til at undervise i, hvordan bevægelseskvalitet passer til musik. Og så fordi jeg bare elsker at svinge med armene! Det er virkelig den dejligste måde at bevæge sig på. Helle Gotveds tanke var jo, at rytmiske og gentagne bevægelser stimulerer det parasympatiske nervesystem og så er sving også en måde at balancere spændingsbalancen, fordi der både er opspænding og afspænding. Benene spænder hele tiden op og af for at få armene til at spænde. Så når man laver, det perfekte sving, så går det hele op i en højere enhed, og så er det bare så dejligt!

Man kommer virkelig dybt ind i sig selv under uddannelsen. Underviserne er gode til at se og udvikle den enkeltes styrker og egentlig også sårbarheder – og de lærer også en at kunne rumme dem i ens arbejdsliv. Altså jeg turde ikke stå og fremlægge noget som helst for nogen, før jeg tog denne her uddannelse. Og nu kan jeg stå foran 40 mennesker og instruere. Så den udvikling er bare virkelig vild. Man bliver ført virkelig godt på vej bagefter også. De er virkelig nysgerrige på ens udvikling, og det giver også en oplevelse af at blive set og anerkendt.

Nu går jeg på universitetet, og der kan jeg også mærke, jeg har en kæmpe madpakke med fra Gotveduddannelsen. Både i forhold til at fremlægge og kunne facilitere opgaver og processer. Men også fordi jeg som ung kvinde tør stå ved min ret til at være i verden. At jeg kan tage mig selv seriøst og samtidig have en vågenhed ud i den gruppe, jeg er sammen med og opmærksomhed på de andre. Det er også noget af det, jeg tager med fra uddannelsen.”

Melanie Waldorff

Nuværende studerende på Gotveduddannelsen

“Jeg vidste, at jeg gerne ville arbejde med kroppen og var egentlig kommet ind på sygeplejestudiet i Viborg. Men så foreslog min astrologilærer Gotveduddannelsen. Det tiltrak mig, at jeg her kunne få lov at bruge min egen krop og lære den bedre at kende, men også at jeg på sigt kunne hjælpe andre mennesker, selvom det ville være på en anden måde end som sygeplejerske.

Jeg har været rigtig glad for Musisk bevægelse og dans, fordi der er god plads til at udtrykke sig og udvikle sin egen bevægelse. Det har også hjulpet mig til at få øjnene op for den spændvidde, der er i gymnastikken: At vi kan optimere kroppen, og samtidig – med faglig alsidighed – fremme en følelse af flow hos både gruppen og den enkelte.

Det bedste ved uddannelsen, synes jeg, er afvekslingen mellem teori og praksis. At vi både har en meget høj faglighed i de teoretiske fag, som samtidig altid bliver bundet op på noget praktisk, så når vi lærer om musklerne, hvordan bruger vi dem så? Det er super givende, at vi hele tiden holder det teoretiske op mod noget konkret. Og så er det skønt og understøttende, at vi har så meget bevægelse på skemaet i dagligdagen.

Jeg føler mig rigtig godt klædt på til mit fremtidige arbejdsliv. Jeg underviser allerede faste hold i Hvidovre, og vil fortsætte i den retning i kombination med massagefaget.”

Liv Roslund

Færdiguddannet i 2022, nu bevægelseslærer og tilrettelægger af styrketræningskurser på Gotvedinstituttet

Liv Roslund

”Jeg arbejdede som tjener i 14 år, men fik stress af servicefaget. Samtidig ville jeg gerne blive ved med at arbejde med mennesker og være fysisk aktiv i mit arbejde. Så det tiltalte mig, at vi skulle bevæge os og ikke sidde ved et bord seks timer om dagen. For jeg havde ikke kunnet sætte mig direkte ned på skolebænken efter tjenerlivet.

Jeg søgte ind på uddannelsen efter at have været på et yogakursus. Jeg kunne mærke, at jeg havde brug for mere viden om fysiologi og anatomi, før jeg turde begynde at undervise.

Jeg blev meget positivt overrasket over, hvor spændende den teoretiske del af uddannelsen var. For eksempel anatomifaget var enormt spændende. Det var nok også, fordi Dorte Mølgaard var virkelig god til at gøre det interessant og fordøjeligt. De tungere teoretiske fag var også vildt spændende, fordi de spillede så godt sammen med de praktiske fag.

Uddannelsen er virkelig organisk og godt sammensat. Jeg nåede aldrig at blive træt af noget, men glædede mig samtidig altid til det næste. Når vi for eksempel havde haft noget tungt teoretisk, så fik vi noget bevægelse, eller hvis der havde været dynamisk bevægelse på skemaet, kom der afspænding bagefter.

Det fedeste ved uddannelsen er, at man lærer en bevægelsesform, der er så funktionelt orienteret. Det er bevægelse for bevægelsens skyld og ikke med et mål om, at du skal ændre dig selv og din krop. Du skal bevæge dig, fordi det er vigtigt for at beholde en livskvalitet gennem årene.

Jeg har brugt uddannelsen til at komme tættere på min krop og komme på plads i en anden slags forhold til min krop og bevægelse, hvor jeg ikke træner på grund af ydre omstændigheder, men for at få det godt.

Så det var også en form for pause til mig selv. Det fedeste var, når vi lavede sving. Det gik jeg tit hjem og lavede bagefter, fordi det fik min krop i ro. Det var lige det, jeg havde brug for der. Så uddannelsen var vildt lærerig både fagligt, men også i forhold til selvomsorg. Det var en form for toårig terapi.”