Hvilken effekt har det, når vi sætter balancetræning i centrum for bevægelsesundervisningen?
Mange af de øvelser, vi bruger til at træne totalbevægelse, generel koordination, kondi og styrke, bliver båret af og har en indvirkning på balancen. Når balancen er i fokus, vil det derfor have betydning for, hvordan vi skal instruere øvelserne, ligesom deltagernes balancefunktion også er med til at bestemme deres udbytte.
På dette kursus gennemgår underviser Søren Ekman forskellige øvelser fra gotvedgymnastikken med fokus på balancen. Kurset er bygget op, så hver del af undervisningen – opvarmning, koordination, styrketræning og kredsløbstræning – tilføjes et balanceaspekt. Du vil desuden få til opgave at tilføje balanceaspektet til andre bevægelser, du er vant til at undervise i.
På kurset gennemgås et par test af de centrale balancefunktioner:
- Styrken i lårene
- Stillingssansen (kombination af tryk-følesansen og proprioceptionen)
- Balancesansen (den vestibulære sans)
Samt balancens funktionelle begreber:
- Steady state
- Reaktiv balance
- Proaktiv balance
Her betegner steady state det optimale udgangspunkt for at tale om kvaliteten af bevægelsen. Mens de reaktive og proaktive øvelser udvikler og udvider råderummet for de bevægelsesmæssige kompetencer. Det er derfor en god idé at skifte mellem disse to stadier i løbet af undervisningen, da det kan styrke kropsbevidstheden.
Kurset giver dig altså blik for balancens betydning i hver del af din undervisning og hjælper dig med at instruere dine deltagere mere præcist i de øvelser, du bruger.
OBS! Husk at du som medlem af DAP eller Gotvedgruppen får 20% i rabat på vores hold og kurser – kontakt kontoret for at få din rabat: kontor@gotved.dk