Hej overgangsalder – 360 grader rundt om dig

Et forløb for dig, som er i overgangsalderen og ønsker mere viden og træning i kombination med samtaler med andre, som er samme sted i livet.

Et nyt forløb på 5 gange, hvor vi både skal arbejde kropsligt og mentalt med hverdagen i overgangsalderen. 2,5 timer pr. mødegang. Tid og plads til dig.

OBS! Mødegangene er som følger: Fredage 17. marts, 31. marts, 21. april, 12. maj, 26. maj

Er du lige der; midt i livet, hvor du mærker forandringer i krop og sind? Forandringer der følger med overgangsalderen (og alderens præg)? Det kan være forandringer som:

  • hede og svedeture
  • dårlig søvn
  • stive led og ømme muskler
  • ekstra følsomhed overfor stress
  • manglende energi og handlekraft
  • humørsvingninger
  • dalende kropsbevidsthed og en følelse af ikke rigtig at kende din krop længere

Nikker du genkendende til noget af dette, så kom og vær med i dette forløb på fem gange. Her kommer du som kvinde ind i et trygt rum, hvor vi både skal bevæge og styrke kroppen, og hvor underviser Malene Helbak hver gang faciliteter erfaringsudveksling og formidler viden om overgangsalderen. Du vil blive mødt med åbenhed og forståelse, og formålet er, at vi hjælper og støtter hinanden.

På forløbet bevæger vi os til en bedre balance i krop og sind

Gotvedgymnastikken kan hjælpe dig til en følelse af ”at komme hjem”. Det er den oplevelse, du får, når kroppen bliver bevæget roligt og bevidst. Enkle og gentagne bevægelser og fokus på vejrtrækningen giver ro i krop og sind.

Overgangsalderen ”rammer” alle kvinder

Overgangsalderen opleves dog forskelligt fra kvinde til kvinde. Nogle kommer gennem den uden at blive synderligt påvirket af den, mens andre bliver mere påvirkede.

At mødes med andre kvinder, der alle er samme sted i livet, kan være en stor hjælp og støtte i denne tid. At bevæge os sammen, dele oplevelser samt få viden om overgangen, gør godt i krop og sind.

Med gotvedgymnastik arbejder vi på at:

  • Reducere stress ved at stabilisere nervesystemets ro–hvile-systemet
  • Lindre hede- og svedeture
  • Regulere hormonbalancen
  • At hjælpe til at stimulere det naturlige, dybe og afspændende åndedræt
  • Hjælpe til en bedre kropsbevidsthed, så din følelse af at der er god forbindelse ned i kroppen og sammenhæng mellem krop og hoved styrkes/understøttes.
  • Lindre led og muskelsmerter
  • Skabe en generel øget bevægelighed i kroppen
  • Styrke musklerne og kroppens muskulære spændingsbalancen

Om Malene Helbak

54 år og har arbejdet med kvinder i OA siden hun blev færdiguddannet på Gotvedinstituttet i 2020.

Hun har egen klinik, hvor hun behandler og vejleder kvinder, der er i denne fase af livet.

Derudover underviser hun kvinder 40+ i Gotvedgymnastik på aftenskolehold med særligt fokus på det, der styrker OG lindrer kroppen i denne tid.

Følg hende på IG-profilen @bedreovergang. Her ligger masser af viden og tips til OA kvinder.

Program for forløbet

1. Intro til forløbet, hinanden og til gotvedgymnastik

  • Fakta om overgangsalderen og hormoner.
  • Vi får ro på krop og sind ved at lave rolige og gentagne bevægelser.
  • Stræk, afspænding, vejrtrækning og selvmassage med bolde giver en følelse af sammenhæng mellem krop og hoved. Vi mærker følelsen af at komme hjem igen.
  • Snak om hedeture og triggere.
  • Søvn og kost.

2. De fysiske forandringer i kroppen

  • Hvad sker der og hvordan føles det når østrogenet falder. Og hvad med de aldersrelaterede forandringer i kroppen.
  • Særligt fokus på muskler, knogler og bækkenbund.
  • Vi skal styrke musklerne og udfordre vejrtrækningen.
  • Stræk og afspænding.
  • Snak om hormoner og slimhinder.

3. De fysiske forandringer i kroppen, med fokus på ledsmerter

  • Vi bevæger os med fokus på at styrke skelet og muskelmasse og øge bevægeligheden, så leddene smøres og styrkes.
  • Vi skal snakke om antiinflammatorisk kost og nye gode vaner.

4. Er det bare en fase, og hvad er det en overgang til?

  • Tab? Eller vinding? Krise eller forandring?
  • Hvordan kan bevægelse, kropsarbejde og vejrtrækning hjælpe mig i denne proces?
  • Del dine erfaringer.

5. Opsamling

  • Vi sætter bevægelse, afspænding, viden og vores nye erfaringer sammen.
  • Hvad tager vi med herfra og hvad vil vi bruge det til?

Hver gang deler vi erfaringer. Har du prøvet noget der virker for dig? Gode råd? Læst en god bog? Hørt en podcast? ALT er velkomment!